الكس موزيك الكس موزيك .

الكس موزيك

استارت آپ چيست؟

استارت آپ چيست؟

ابتدا برهر چيز ذكر اين نكته ضروري است كه استارت آپ چيزي نيست جز كارآفريني، اما كارآفريني به شيوه نوين. مفاهيم استارت آپ ريشه در مفاهيم كارآفريني دارد. با اين تفاوت كه با گسترش روزآفزون علم و اشباع بسياري از حوزه هاي كسب و كار برخي از پارامترها در كارآفريني بيش از پيش پررنگتر شده و از اهميت بيشتر برخوردار مي شود. به عنوان مثال مفاهيمي مانند فناوري، نوآوري و زمان كه در استارت آپ ها داراي اهميت زيادي هستند، سالهاست كه در كارآفريني نيز مورد توجه بوده اند. با اين ذهنيت به تعريف دقيق تري در اين مورد مي پردازيم.
قطعا تعاريف مختلفي براي استارت آپ وجود دارد. چرا كه كسب و كار امري مطلق و ابطال پذير نيست و بسياري از جنبه هاي آن شهودي و تجربي است. با استناد به همين تجربيات، تعاريف مختلف از استارت آپ ها ارائه شده است، تعريف ساده اي كه استارت آپ ها را بصورت سطحي بررسي مي كند را مي توان بصورت زير عنوان كرد:

استارت آپ يك كسب و كاري است كه بخشي از آن بر پايه فناوري است. اما هر كسب و كاري كه مبتني بر فناوري هاي اطلاعات و ارتباطات است، لزوماً يك استارت آپ نيست، با اين وجود همه استارت آپ‌ها به طرزي از وب، موبايل، اينترنت و تكنولوژي هاي مرتبط بهره مي برند تا سريع تر رشد كنند و بتوانند در جهت مقياس پذيري رشد خوبي داشته باشند. (مقياس پذيري چيست!؟ پس با ما همراه باشيد)

با توجه به رشد و كاهش هزينه هاي فناوري هاي اطلاعات و ارتباطات، امكاني كه اين فناوري ها به اين كسب و كارها مي دهد، مقياس پذيري است، مقياس پذيري يا گسترش پذيري يكي از مهمترين ويژگي هاي يك استارت آپ است كه توضيح آن به صورت زير است:

يعني اينكه بتوان يك مدل كسب و كار را در آينده با افزايش اندكي در منابع مالي، نيروي انساني و … توسعه داد، به نحوي كه تناسب مستقيم بين افزايش هزينه ها و منابع با افزايش سود وجود نداشته باشد و ارزش كسب و كار و سودآوري با نسبت بسيار بالايي نسبت به منابع محقق گردد. يعني اگر، درآمد كسب و كار شما نسبت به سال گذشته چندين برابر شده باشد ولي هزينه هايتان ثابت مانده باشد، كسب و كارتان مقياس پذير است. و اگر با دو برابر شدن درآمد كسب و كار شما، هزينه‌هايتان نيز دو برابر شود، كسب و كار شما مقياس پذير نيست. مقياس پذير بودن يا نبودن، ربطي به موفقيت كسب و كار ندارد و در حالت دوم سود نيز قاعدتاً دو برابر شده و كسب و كار رو به رشد و پيشرفت است. ولي مقياس پذير نيست.

به اين ترتيب كسب و كارهاي در حوزه نرم افزار، وب، موبايل خيلي مي‌توانند به مقياس پذيري كسب و كار كمك كنند. با اين وجود علي رغم اشتباه رايج عموم افراد، استارت آپ ها صرفا در حوزه فناوري هاي اطلاعات و ارتباطات نيستند. پس استارت آپ‌ها كسب و كارهايي هستند كه رشد بالايي دارند و (معمولاً از طريق نرم افزار و فناوري هاي اطلاعات و ارتباطات) مي‎خواهند به مقياس پذيري برسند.

اما يك تعريف جامع و كامل وجود دارد كه بر اساس نظريات صاحب نظران اين حوزه منتشر شده است.  “استارتاپ يك سازمان موقت است كه با هدف يافتن يك مدل كسب و كار تكرارپذير و مقياس پذير در يك مدت زمان مشخص بوجود آمده است. با نگاهي دقيق تر به تعريف استارت آپ متوجه مي شويم چند اصطلاح در آن وجود دارد، شايد تاملي چند لحظه اي بر مفهوم اين اصطلاحات بتواند كمك زيادي به درك مفهوم استارت آپ نمايد:

سازمان:منظور از سازمان هر نوع مجموعه از افراد (يا حتي يك فرد)، ابزارها، و شبكه ارتباطات بين آنهاست، خواه در قالب يك شركت ثبت شده باشد يا نباشد.
موقت: يعني استارتاپ در مدت زماني كوتاه معني دارد. يك استارتاپ مدل كسب و كار خود را خيلي سريع مي يابد. يك استارت آپ همواره به سرعت عمل و زمان توجه ويژه اي دارد.

زمان مشخص: يك مفهوم در اين عبارت نهفته است. يك ايده استارت آپ عموما فقط در يك مقطع زماني مشخص مي تواند موفق شود، يعني وقتي در يك برهه زماني مشخص يك نيازي در بخشي از جامعه بوجود مي آيد، يك ايده استارت آپ براي پاسخ گويي به آن صرفا در يك بازه زماني مشخص و به اصطلاح سر بزنگاه است كه مي تواند موفق شود و ويژگي مقياس پذيري را محقق سازد.
يافتن: يك استارت آپ از پيش دقيقا نمي داند كه به دنبال چيست! يك استارتاپ، براي رسيدن به هدفش همواره در حال جستجو است. تحقيق و توسعه مي نمايد. و به دنبال يافتن مدل كسب و كار خود است.
مدل كسب و كار (Business Model): مجموعه ايي از روش ها و راهكارهايي است كه يك شركت، بنگاه يا سازمان براي ايجاد، ارائه و بدست آوردن ارزش (اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، و …) بكار مي برد. كه با طرح كسب و كار (Business Plan)نبايد اشتباه گرفته شود
تكرارپذير: يعني يك مدل كسب و كار كه با هدف ايجاد ارزش ايجاد شده است را بتوان به دفعات متعدد تكرار كرد و به ازاي هر تكرار، درآمد افزايش پيدا كند. يعني بصورت ساده تر، بتوان محصول يا خدمت موردنظر را توليد انبوه كرد.

نقش نوآوري و خلاقيت در استارت آپ ها
استارتاپ ها، معمولا بر محور ايده هاي نوآورانه و خلاقانه بنا مي شوند. در واقع فرد يا افرادي خلاق و نوآور، با ايده هاي نو، در جستجوي روش هايي براي كسب درآمد از آن ايده و توليد انبوه محصولات يا خدمات مبتني بر آن ايده هستند. نوآوري در استارتاپ ها، به شكل نوآوري در بازار يا نوآوري در محصولات و خدمات خود را نشان مي دهد. تحقيق و توسعه بيشترين نقش در شكل گيري ايده هاي نوآورانه و موفقيت استارت آپ ها بازي مي كنند.

يرخي اشتباهات رايج در رابطه با استارت آپ ها

لزومي ندارد تا هر استارتاپي حتما در حوزه كامپيوتر و اينترنت باشد. دليل اينكه اغلب استارت آپ ها در اين حوزه شكل گرفته و موفق مي شوند دو نكته است:
با گسترش روزافزون فناوري هاي سخت افزار و نرم افزار، هزينه هاي ايجاد زيرساخت هاي لازم براي راه اندازي كسب و كار در اين بخش كاهش يافته و در نتيجه با سرمايه كم نيز، مي توان شروع به كار كرد.
ويژگي بالاي اين حوزه در تحقق مقياس پذيري و تكرار پذيري به سبب مهيا كردن بسترهاي مبتني بر فناوري كه در آن بتوان تعداد كاربران، تعداد پردازنده ها، ميزان حافظه دائمي و موفق و پهناي باند و … را افزايش داد.
هر وب سايت يا برنامه كاربردي موبايل، حتما نمي تواند با تعريف استارتاپ منطبق بشود. در واقع مدل كسب و كاري كه در پس وب سايت نهفته است،اگر به دنبال يافتن ارائه يك خدمت يا محصول تكرارپذير و مقياس پذير با هدف رشد سريع است باشد، آنگاه مي تواند يك استارتاپ تلقي گردد.

هر كسب و كارها كوچك، لزوما يك استارتاپ نيست. براي مثل يك پيتزا فروشي كه براي مدت سالها ساندويچ و پيتزا را به يك روش مشخص قبلي مي فروشد و مشتريان و درآمدش در حال افزايش است، استارتاپ نيست. چرا كه از ابتدا مدل كسب و كار بر اساس تجربيات و مدلهاي موجود قبلي انتخاب شده است. اما يك توليدكننده مواد غذايي كه غذاي جديدي را توليد مي‌كند و يا حتي غذاي خود را در منطقه جغرافيايي جديد امتحان مي‌كند نيز استارتاپ است. چون در مورد مدل كسب‌وكارش عدم قطعيت دارد و نمي‌داند آيا آن منطقه جغرافيايي جديد از همان غذاي قبلي استقبال مي‌كند و يا بايد در طعم غذا تغييراتي ايجاد كرد؟ مردم منطقه جغرافيايي جديد چگونه غذا را مصرف مي‌كنند؟ و كلي پرسش و تحقيق ديگر.

 

يك مثال براي دنياي استارتاپ
بياييد يك مدل ايراني براي استارت آپ بررسي كنيم! يكي از آشناترين مثال هايي كه مي توان براي تحقق يك استارت آپ در ايران زد، ديجي كالاست.

در مورد ايده و دليل راه‌اندازي شركت ديجي كالا، ذكر اين نكته ضروريست كه برادران محمدي يعني حميد و سعيد در سال ۱۳۸۴ هر دو عكاسي ديجيتال را پيگيري مي‌كردند. بعد از جست و جو در اينترنت درباره دوربين‌ها، دوربين مورد نظر را از بازار خيابان جمهوري تهران خريداري كردند. اما بعد از چند روز پي بردند، لنز روي دوربين دست دوم و تعميري است. اين اتفاق ناخوشايند از تجربه خريد به شكل سنتي، كه خيلي قابل اعتماد هم نبود، جرقه اوليه تأسيس شركت ديجي كالا بود.

مديران اين سايت از سال ۸۴ تصميم به راه‌اندازي آن گرفته و در سال ۱۳۸۵ توسط حميد محمدي و سعيد محمدي بنيانگذاري شد. پرسنل اوليه آن ۵ نفر بودند كه تا اسفند ۱۳۹۲ به ۲۰۰ نفر افزايش پيدا كرد و طبق گفته مديران تا پايان سال ۹۳ به ۷۰۰ نفر رسيد. اين شركت در سال ۹۱ پيشنهاد شراكت صندوق سرمايه‌گذاري سرآوا را پذيرفت. محمدي در مصاحبه‌اي در سال ۱۳۹۲ مدعي شد كه ديجي‌كالا سهم بيش از ۸۵ درصدي از بازار خرده فروشي آنلاين ايران را در دست دارد.

تا دي ماه ۱۳۹۴، ديجي كالا با اشتغال زايي براي ۱۲۰۰ نفر، عملاً ۱۵ درصد از تعهدات بودجه‌اي دولت در حوزه اشتغال را عملي كرد. علي ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در مورد رقمي كه دولت بايد براي ايجاد يك شغل هزينه كند، مي‌گويد: «براي ايجاد يك شغل در پالايشگاه حدود ۱۲ ميليارد تومان هزينه نياز است. در پتروشيمي نيز براي ايجاد ۷۰۰ شغل به ۳ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان نياز است و هزينه ايجاد شغل در بنگاه‌هاي مياني نيز ۵۰۰ ميليون تومان است.» حالا اگر ۱۲۰۰ شغلي را كه با راه‌اندازي ديجي كالا به وجود آمده با در نظر گرفتن اينكه ديجي كالا يك بنگاه مياني است، ضرب در رقم مبناي آقاي وزير ۵۰۰ ميليون تومان كنيم، مي‌شود ۶۰۰ ميليارد تومان. اين در حالي است كه كل بودجه دولت براي يك سال اشتغال‌زايي ۴ هزار ميليارد تومان است. به عبارتي ديجي كالا به‌تنهايي بدون محاسبه اشتغال‌زايي ديگر استارت‌آپ‌هاي موفق در ايران و بدون دريافت پولي از دولت با اشتغال‌زايي براي ۱۲۰۰ نفر ۱۵ درصد از تعهدات دولت را در حوزه ايجاد اشتغال عملي كرده است.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ تير ۱۳۹۷ساعت: ۰۹:۱۱:۲۸ توسط:حميد موضوع:

:: مطالب مشابه
[RelPostTitle] [RelPostTitle]
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :