الكس موزيك الكس موزيك .

الكس موزيك

Action Research چيست ؟

اقدام‌پژوهي چيست؟

 

اقدام پژوهي كه در زبان انگليسي Action Research خوانده مي شود به معني پژوهش در عمل است. پژوهش در عمل نوعي از مطالعه و بررسي است كه افراد براي تغيير وضعيت نامطلوب و رسيدن به وضعيت نسبتا مطلوب و در نهايت بهسازي كارها در محيط شغليشان بكار مي برند.

 مراحل پژوهش در عمل:

قرار گرفتن در شرايط غير قابل انتظار و مبهم (درگير شدن با مسأله)
اقدام در جهت شناسايي مسأله (جمع آوري اطلاعات پيرامون مسأله و علل احتمالي آن)
تشخيص راه حل هاي احتمالي و برنامه ريزي براي اجراء
اجراي هر يك از راه حل هاي احتمالي (اقدام براي رفع مشكل)
مشاهده و ثبت اطلاعات (گردآوري اطلاعات)
تجزيه و تحليل داده ها
بررسي نتايج و تشخيص دقيق تر و شفاف تر مسأله در صورت حل نشدن آن
تشخيص راه حل هاي جديد و شفاف تر و برنامه ريزي براي اجراء اين راه حل ها (شروع سيكل جديد)اين سيكل آن قدر ادامه مي يابد تا دقيقا منجر به شناسايي و حل مسأله شود. ريز اقدامات انجام شده در هر مرحله بايد دقيقا براي تكميل اطلاعات خود بهره گيري از آن و نقد و بررسي همكاران گزارش شود.

مراحل تهيه طرح نمونه اقدام پژوهي :

تنظيم موضوع
مقدمه و بيان مسأله
تعريف و تبيين واژه ها براي تفهيم بهتر مسأله
اجراي برنامه
نتيجه گيري
بيان محدوديت ها و مشكلات
پيشنهادات
فهرست منابع

تفاوت اقدام پژوهي با پژوهش هاي دانشگاهي:

در اقدام پژوهي تغييرات بر اساس شرايط و قراين شغلي و محيط كار است اما در پژوهش هاي حرفه اي تغيرات بر اساس فرضيه مخبرانه شكل مي گيرد.
در اقدام پژوهي نمونه واقعي مورد نظر است ولي در پژوهش هاي حرفه اي نمونه ها انتخابي است.
در اقدام پژوهي شخص شاغل و درگير كار با مسأله درگير است اما در تحقيق حرفه اي پژوهشگران ناظر بر مسأله پژوهش مي پردازند.
در اقدام پژوهي يافته هاي پژوهشي توسط خود شاغل و درگير با مسأله به مرحله عمل در مي آيد اما در پژوهش هاي حرفه اي پژوهشگر يافته ها را به عوامل اجرايي ارائه مي دهد.
در اقدام پژوهي يافته ها پژوهشي توسط خود شاغل و درگير با مسأله مورد ارزيابي قرار مي گيرد اما در پژوهش هاي حرفه اي و كلان، يافته هاي پژوهشگر را ديگران ارزشيابي مي كنند.

 زمينه هاي اقدام پژوهي در آموزش و پرورش:

چگونگي تدريس يك مفهوم علمي يا موضوع درسي
كيفيت توليد و نحوه استفاده و بكار گيري وسيله هاي آموزشي جهت انتقال مفهوم يا موضوع خاص
ناهنجاريهاي رفتاري
بهبود شرايط اداري و فعاليت هاي اجرايي
شيوه هاي ارزشيابي و امتحانات
روش هاي اداره مدرسه و محيط هاي آموزشي

بخش پژوهش هاي دانش آموزي تبيان، تهيه و تنظيم: نسرين صادقي

منبع : https://article.tebyan.net/308293/%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ساعت: ۱۲:۵۶:۲۲ توسط:حميد موضوع:

:: مطالب مشابه
[RelPostTitle] [RelPostTitle]
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :